, 2021/8/17

Sofia Coppola filmje a Versailles-i kastélyt, annak kertjeit és a Petit Trianont állítja reflektorfénybe.

versailles

A gyönyörű történelmi nevezetesség, a Napkirály palotája és francia stílusú kertjei számtalan film díszletei voltak már: Olyan francia filmek, mint a Les Adieux à la Reine, Molière, Camille Claudel; olyan nemzetközi filmek, mint A nyaklánc ügye vagy Stephen Frears.

Veszedelmes viszonyai, és számos sztár, köztük John Malkovitch, Glenn Close, Michelle Pfeiffer, Uma Thurman és Keanu Reeves. Még Woody Allen is "hűtlen" a francia fővároshoz az Éjfélkor Párizsban című filmben, amikor ott forgat néhány jelenetet a Bassin d'Apollon, a Tükörteremben stb.

De az utóbbi időben különösen Sofia Coppola ikonoklasztikus Marie-Antoinette című filmje állította Versailles-t a figyelem középpontjába. A film Ausztria főhercegnőjének (Kirsten Dunst) életét követi nyomon, aki a későbbi XVI. Lajossal (Jason Schwartzman) kötött házassága révén Franciaország trónörökösnője, majd királynője lesz. A film az 1770-től az 1789-es forradalmi napokig tartó időszakot szédítő színekben és elismert anakronizmusokkal tarkítva mutatja be.

Az egész történet a versailles-i kastélyban játszódik, és a film nagy részét ott forgatták, bár más helyszíneket is felhasználtak: Párizs környéki kastélyokat, párizsi kúriákat és néha stúdiókat, nevezetesen a királyné kis lakását és a királyné hálószobáját, amelyek nem voltak alkalmasak filmforgatásra. Sofia Coppola engedélyt kapott arra, hogy Versailles-ban forgasson, ami nem mindenkinek adatik meg, és még Marie-Antoinette és XVI. Lajos esküvőjének báli jelenetét is leforgathatta a Tükörteremben, annak ellenére, hogy a film forgatásának idején, 2005-ben felújítási munkálatok miatt zárva volt.

A versailles-i forgatás kiváltsága - hétfőn és éjszaka, hogy ne zavarja a turisták látogatását -, ennek ellenére napi 15 000 euróba, azaz összesen 300 000 euróba került a fiatal filmesnek. Csapatának pedig olyan szigorú szabályokat kellett betartania, amelyekhez képest egy dzsungelbeli forgatás gyerekjátéknak tűnt volna. Mert bár a Versailles-i kastély és a 700 szoba, 2000 ablak, 1250 kémény, 67 lépcsőház és 700 hektárnyi kert kivételes együttest alkot, a kastély műemlékvédelem alatt is áll.

Az ott található bútorok használata ezért tilos, és egyes helyiségekben tilos a redőnyöket kinyitni, hogy megvédjék a szöveteket és a falburkolatokat a fénytől. Hasonlóképpen, minden egyes felvétel előtt a technikusoknak teniszlabdába kellett helyezniük a kameraállványuk lábát, és szőnyeget kellett teríteniük a parkettára, hogy ne tegyenek kárt benne. Ennyibe került igazán megcsodálni a Versailles-i kastélyt: a királyi kápolnát, a szakrális művészet remekművét; a Herkules-szalont az Olümposz isteneinek szentelt mennyezetével; a Tükörtermet és annak 357 tükrét: a zenének és az asztali játékoknak szentelt Paix-szalont; a Cour de Marbre-t, amelynek órája a kurtizánok életét szabályozta; a királyné kis színházának belső terét, amelyet korábban csak egyszer, 1961-ben használtak moziban; a királyné lépcsőházát, valamint a Pierre Nord és Midi galériákat.

Néhány nézet a Király hálószobájának ablakaiból, a Salon des Porcelaines és a Galerie des Batailles ablakaiból készült. Szintén a filmben látható a Petit Trianon, "Marie-Antoinette királysága", a királyné Hamletje és a nádtetős házak - ahol a királyné szívesen játszotta el a parasztot -, a kertek és a Nagy Park külseje.